Експеримент о манипулисању

Експеримент о манипулисању који има запањујуће резултате, спровео је Рон Џонс (Јонес), професор историје у средњој школи „Ellwood Cubberley“ u Palo Altou, Калифорнија. Можда су неки од вас гледали филм „Die Welle“ (заснован на истинитом догађају), који сликовито објашњава како се слобода лако одбацује у замену за дисциплину. У сваком случају, прича је прави шамар за све оне који мисле да се историја не може поновити, и да они никад не могу бити изманипулисани.

Када је дошло време за предавање о Другом светском рату, један од ученика питао је професора Џонса како Немци могу да се претварају да не знају ништа о концентрационим логорима и масовним геноцидима у својој земљи. Пошто је разред ишао испред распореда, Џонс је одлучио да спроведе експеримент од недељу дана, који ће бити посвећен овој теми.
ПОНЕДЕЉАК
Џонс је предавао о моћи дисциплине. Рекао је ученицима да седну, устану, а онда опет седну. Онда је требало да напусте учионицу неколико пута, и тихо уђу и седну на своја места. Ученицима се свидела нова „игра“, и пратили су инструкције професора са ентузијазмом. Када је Џонс рекао ученицима да дају јасне и живописне одговоре на његова питања, сви су послушали, чак и они који су били пасивни на предавањима.
УТОРАК
Када је Џонс ушао у учионицу видео је да ђаци мирно седе, у тишини. Неки су се осмехивали. Други су гледали испред себе сконцентрисани: Без осмеха, идеја или питања.
Џонс је објаснио ученицима моћ заједнице. Рекао је ученицима да скандирају нови мото: „Јачање кроз дисциплину, јачање кроз заједницу.“ На крају лекције Џонс им је показао поздрав који морају да користе – покрет десном руком – и назвао га је „Поздрав Трећег таласа“. Ученици су се овако поздрављали наредних неколико дана.
СРЕДА
У среду, 13 ученика је напустило своје друге часове да би учествовали у експерименту. Џонс је свим учесницима дао чланску карту. Ставио је црвени крст на три картице и рекао власницима ових картица да имају посебну одговорност да пријаве било кога ко не поштује правила разреда. Без обзира на чланске карте, чак око 20 људи пријавило је своје другове Џонсу. Један од учесника хтео је да буде Џонсонов телохранитељ.
Три најуспешнија ученика у разреду рекло је својим родитељима о експерименту. Као резултат, Џонс је добио позив од локалног рабина, који је био задовољан одговором да је разред проучавао немачки тип личности. Џонс је био веома разочаран због мањка отпора, чак и код одраслих. На крају дана више од 200 ученика прикључило се организацији. Многи од њих експеримент су хватили озбиљно и захтевали су од других да се понашају у складу са правилима, а застрашивали оне који су мислили да је „Трећи талас“ само игра.

​ЧЕТВРТАК
​У четвртак на његовом предавању било је 80 ученика. Џонс је објаснио значење поноса: „Понос је много више од транспарената и ватромета. Понос је оно што нико не може да вам узме. Бити поносан значи знати да сте најбољи… Ово осећање не може бити уништено.“
Рекао је својим ученицима да су део националног омладинског програма чији су циљ политичке промене за добробит људи. „Све што смо до сада урадили била је припрема за реалну ствар. Ви сте изабрана група младих људи која ће помоћи да се ствари промене. Ако се јавите и покажете шта сте научили у протеклих неколико дана, можемо да мењамо судбину наших људи.“
Онда је рекао да ће у петак у подне нови лидер њиховог покрета и кандидат за председника објавити покрет „Трећи талас“ на ТВ-у.
ПЕТАК
У петак се у учионици појавило 200 ученика. Џонс је позвао своје пријатеље да буду фотографи. Он је салутирао, објашњавајући да жели да покаже новинарима колико су дисциплиновани. Две стотине ученика омдах је салутирало као одговор на поздрав. Две стотине гласова као један скандирало је мото изнова и изнова. Када је прошло 5 минута од поднева, Џонс је укључио ТВ али ништа се није појавило на екрану.
„Слушајте пажљиво. Не постоји лидер! Не постоји национални омладински покрет „Трећи талас“. Ви сте манипулисани, повукла вас је сопствена амбиција. Нисте ни бољи ни гори од тих Немаца о којима смо учили. Мислили сте да сте изабрани, и да сте бољи од оних који нису у овој учионици. Продали сте своју слободу за убеђење о дисциплини и супериорности. Одлучили сте да одбаците сопствена убеђења и прихватите вољу групе и велику лаж.“
Након тога, Џонс је показао ученицима филм о нацистичкој Немачкој – дисциплину, параде, скандирања… И како се све завршило.

Резултат
„Ако смо успели да у потпуности репродукујемо немачки менталитет, онда нико од вас неће признати да је присуствовао/ла последњем скупу „Трећег таласа“. Као и Немцима, биће вам тешко да признате себи да сте отишли предалеко.“
Када је Џонс завршио говор, сви учесници били су дирнути, а неки су и заплакали.


Додајем: Свако од нас је посебан али нико није изнад других! Нико није изабран да буде изнад других, и да манипулише и користи друге зарад личног интереса! Исто за све! Сви смо рођени као слободни људи а не да будемо нечије робље! Не може појединац да одлучује у име свих нас, нико не сме да трпи, нико не сме да буде угњетаван, гладан, без крова над главом, без права на нормалан живот! Не пристајте добровољно на то да будете нечије робље! Манипулација!!! Мислите о томе!

Имате ли разум, мислите ли својом главом, или сте дозволили да са вама манипулишу?

Читајте и делите ово!

Оставите одговор

Молимо вас да се пријавите користећи један од следећих начина да бисте објавили свој коментар:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s